10.5.06

Bangzulu, vegetarisk kannibal!

Saxat från malmo.com
1991 startades gruppen Bangzulu ("Ove", "Sure Kåre", "Prinsessan", "Österrikaren" och givetvis den vegetariske kannibalhövdingen Bangzulu) som snabbt blev en stor succé bland förskolebarnen i Malmö. I raketfart spred sig ryktet och det talades om Bangzulufeber i staden, barnfamiljerna hade tagit en ny grupp till sitt hjärta.Gruppen släppte 5 CD-skivor, gjorde ca. 800 konserter land o rike runt, samt införde bejublade julshower för barn varav den siste sålde ut Baltiska hallen vid 2 tillfälle samma dag. 1999 gjorde Bangzulu sin sista konsert på Malmö Konserthus. Gruppen avslutades då Bangzulus grundare Mats Bengtsson gick bort samma år.
*suckar* Nostalgi, yeah. Ordentligt med det också.
Fast jag minns förstås bättre när Prinsessan var Pigan. :/ Kuckelikulu med Bangzulu, tror jag den kassetten hette. Jag har tappat bort den nu. Jag kommer aldrig få höra om "Hannibal ifrån Sennegal som lovat att måla om vårt stall" igen. :( Jag har kvar Bangzulu och den magiska cykelpumpen, fast kassetten börjar bli dålig. No wonder, den är 12 år gammal. Undrar om man kan köpa något Bangzulu på internet nu för tiden...

Och va fan... dumma smilies förstör html och allt fint jag skrivit. :( *skriva om*

Ack, ja... sköna barndom. Mina föräldrar brukade ta med mig och min lillasyster på Bangzulu shows. Fan vad roligt det brukade vara. Till och med när de uppträdde i ett tält, mitt under den varmaste Malmöfestival. *lycklig suck* Jag tror vi fortfarande har ett tidningsurklipp från en av showerna, min lillsyrra fastnade på bild. Man kan se toppen av mitt huvud också. Tror jag. Det spelar ingen roll egentligen. Jag var där ändå. Fast jag inte minns några detaljer nu. Fast det var... uh... om min syrra var tre... typ en 13 år sen. Jag har rätt att vara glömsk. Det är själva känslan man minns. ^_^

Uh, hur var det nu... ah... Bangzulu lever!

Jo, för jag satt på bussen igår. Hade haft sovmorgon och sådär, men det är oväsentligt. På sätet framför mig satt en mamma och hennes dotter. Ungen kan väl inte ha varit mer än sådär 6 år. Tror jag, jag är dålig på att avgöra åldrar på folk. ... IIIIIAllafall... jag sitter där i godan ro med min bok. Försöker läsa, men det går dåligt eftersom jag stresstänker på plugget. Plötsligt, pang bom, från öppen himmel, säger tjejen framför något om Sure-Kåre. ZING! Min uppmärksamhet har förflyttat sig. Ungen börjar berätta om något surekåre äventyr... när han åkte till månen i en luftballong, eller vad det var. Jag tror jag har det på CD hemma... nånstans... bara börja leta. Och den här ungen är som sagt 6 år gammal, ungefär. Hon lät som hon hörde hemma på förskola åtminstone. :look I vilket fall som helst, även om hon varit sju-åtta år så är det rakt omöjligt att hon någonsin varit på en Bangzulu show! Och ändå vet hon vem det är, tack vare nån CD. Aiiyeeh, det var skönt att höra. Jag var livrädd att Bangzulus historier skulle dö ut. De var ju något av det finaste Malmö hade att erbjuda. :o

Hrm... och från en sak till en annan så börjar jag misstänka att jag pratar rosengårds-svenska ibland. Inte hela tiden, men ibland smyger det sig på, lusten att vilja använda konstig grammatik. Jag undrar om det går att göra något åt, och vad tusan som orsakat det till att börja med. Jaja


Nu ska jag försöka plugga igen. Hah, as if. -_-

4 Comments:

At Wednesday, May 10, 2006 9:51:00 pm, Blogger Angfiel mumbled something about...

Bangzulu ja... eh det vet jag ju... precis vad det är ja... precis :look

 
At Thursday, February 15, 2007 8:28:00 pm, Blogger Snild mumbled something about...

Lojenojenoj tomenojojaroj enoj, enoj..

Bangzulu äger! Hade första och andra kasetten (en gul, en grön) och Cykelpumpen på cd. Vet inte vart den tagit vägen, tyvärr.. Annars hade den helt klart legat på Pirate Bay nu!

 
At Friday, July 25, 2008 7:14:00 pm, Anonymous Anonymous mumbled something about...

Min pappa (Håkan Ekberg) var med i Bangzulu.
han var Lejontämjaren och Bangzulu och Viktoria (djungelgamen).
Men han hoppade ju av när Mats dog.

 
At Wednesday, October 07, 2009 11:59:00 pm, Anonymous Anonymous mumbled something about...

http://www.youtube.com/watch?v=1sUOrbyf7AM&feature=related

Väldigt sent men ifall du ej checkat så finns 2x låtar på youtube.com

 

Post a Comment

<< Home